“Zal ik jou je tanden eens uit je bek slaan?”

Een schreeuwende patiënt aan de balie. Dreigende gesprekken aan de telefoon. Of een kwartier te laat komende patiënt die agressief reageert op jouw opmerking daarover. Herkenbaar? Grensoverschrijdend gedrag in de praktijk komt helaas steeds vaker voor. Dat kan jou als zorgverlener aardig uit balans brengen. Hoe ga jij ermee om?

Tijdens deze TopClinic ‘Grenzen aan agressie in de praktijk’ leer je allereerst om grensoverschrijdend gedrag bijtijds te herkennen Je krijgt meer inzicht in de kracht van je eigen lichaamstaal en ontdekt hoe je escalaties kunt voorkomen. Daarnaast krijg je praktische handvatten om tijdig en adequaat te reageren op agressief gedrag.

De TopClinic wordt verzorgd door Jürgen van Gorkum (mede-eigenaar van Egel&Co), registerdocent Gevaarsbeheersing en weerbaarheid RDG. Hij weet als geen ander welke impact grensoverschrijdend gedrag in de zorg kan hebben: voordat hij zich specialiseerde in gedrag (veerkracht, awareness, gevaarsbeheersing en elementaire interactie ) was Jürgen jarenlang werkzaam als verpleegkundige en zorgmanager/directeur in de zorg.

Aan het eind van de TopClinic:

  • ben je je meer bewust van je eigen lichaamstaal;
  • weet je waarop je moet letten om het begin van spanning te signaleren;
  • kun je twee van de elementen uit de ‘zeven-elementenleer’ in basis toepassen.

Details van de cursus

Schrijf je in