Paro en Voeding: Waar zet jij je tanden in?

door dr. Wijnand Teeuw

Parodontitis blijkt steeds meer een multi-causale ontstekingsziekte te zijn. De tijd dat we alleen bacteriën de schuld gaven, laten we steeds verder achter ons. De vatbaarheid van de patient begint centraal te staan. Hierin blijken voeding en soms het daarbij behorende symptoom overgewicht een belangrijke rol te spelen. In deze TopClinic komen de nieuwste wetenschappelijke inzichten in dit aandachtsgebied uitgebreid aan bod.

Leerdoelen

• U leert op verschillende manieren naar de relatie voeding en parodontitis kijken.
  • U ontdekt dat overgewicht wel eens een relatie zou kunnen hebben met parodontitis.
  • U krijgt een idee hoe voeding en overgewicht mogelijk onderdeel van uw behandelplan kunnen zijn.

Dr. Wijnand J. Teeuw, parodontoloog NVvP, behaalde in 2003 zijn doctoraaldiploma Biologie aan de Universiteit Utrecht met als afstudeerrichting Fundamentele Biomedische Wetenschappen (FBMW). In 2006 studeerde hij als tandarts af aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). Van 2009 t/m 2012 volgde hij aldaar de MSc-opleiding tot parodontoloog, die hij cum laude heeft afgerond.

In 2017 promoveerde hij op de relatie tussen parodontitis en de algemene gezondheid, in het bijzonder diabetes mellitus en hart- en vaatziekten. Van 2015 tot 2018 was hij hoofd van de Kliniek voor Parodontologie ACTA en was hij één van de opleiders binnen de MSc-opleiding tot parodontoloog. Op dit moment is Wijnand de drijvende kracht achter de verwijspraktijk voor parodontologie en implantologie ‘Glimlach! Paro’ in Gouda. Daarnaast adviseert hij tandartsen en mondhygiënisten bij het implementeren van parodontale zorg binnen de algemene tandartsenpraktijk.

Details van de cursus

Sprekers